14.04.2009 Blogg

N har jeg skrevet om hytteturen.

N har jeg endelig litt tid til blogg. Menne det er bare litt da,, for jeg har en del lekser til i morgen og naturfagprve snart. Jeg var skikkelig glad da,, for n har jeg levert den hjemmeoppgaven i dag,, men s kommer lreren vr sier atte vi skal ha prve til torsdagen!Det er s mye gjre hele tiden at i helgene s er det jo ikke fri,, det er bare fri i fra selve skolen,, men du slipper jo ikke skolearbeid. Menmen,, skolen er jo noe som vi alle m igjenom. N har jeg surret litt med mine sm frustrasjoner rundt skolearbeid,, s da tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om hytte turen.^^
Ja,, som jeg skrev p forrige innlegg eller forrige forrige,, s kom vi opp rundt halv tre om dagen. Vi brte inn fra bilen til hytta,, og ellers satt bare ute. Til middag grillet vi plser. Enkel mat p hytta. Kvelden kom og vi gikk inn etterhvert siden det ble ganske kaldt. Kvelden vr gikk til spille Yatzy.^^ Jeg tapte begge rundene som vi spilte,, typisk meg det. Men er det ikke et ordtak som sier at ulykke i spill erhell i kjrlighet? ^^
Neste dag,, alts fredagen,,vknet jeg flere ganger p morgnen. Det er litt slitsomt nr du frst vkner tidlig,, sovner,, vkner,, sovner,, vkner,, str opp,, og finner ut at klokka fortsatt bare er rundt 7-8 tiden? Jeg sto opp da for det,, mens jeg satt leste litt i ei bok jeg m bli ferdig med. Boka er veldig fin,, men den er p ganske vansklig engelsk,, s den tar tid. Etter frokost skulle vi ut p skitur. Det pleier vre litt kjipt,, men den dagen var jeg ganske motivert og da bir det lettere.^^ Det eneste problemet var at pappa hadde gtt tom fr snt klister som vi skulle ha brukt,, og mtte bruke noe annet. Det andre han brukte var jo ikke det helt riktige s det endte med bakglatte ski. Det er tungt det. Nr du m g "fiskebein" i nedoverbakke for ikke gli tilbake. N vel,, s ille var det vel ikke,, men det var bakglatte nok,, s vi fant ut at det nesten fungerte bedre g baklengs.^^ Heldig vis s fant pappa litt annet klister i lommen under skituren,, og det fungerte MYE bedre. Jeg ble ikke snn fryktelig sliten av skituren faktisk,, men det var stekvarmt ute,, med svart jakke,, skjerf,, bukse og alt ble kjempe varmt,, s det var deilig med litt drikke.^^ Etter at vi hadde slappet av litt etter skituren kom naboene vre forbi p ski. Vi har jo sett dem fr,, men sist gang som vi pratet med dem var vel nr jeg gikk i 1. eller 2. klasse. Det var vrtlitt styr med selling av hytter og s har ikke vi vrt p fjellet nr de har vrt der og snt. Men hvertfall,, det begynte vel egentlig med at faren der hadde et kart over fjellet som pappa var inntresert med se p,, og da ble det utviklet en ganske lang samtale. Jeg fant ut at nabo jenta som jeg faktisk har lekt med for mange r siden,, noe som jeg nesten hadde glemt,, hun het Ingeborg og har fylt 13r i r,, og hun har en bror p 17r som heter Halvor. Koslige folk hele gjengen egentlig.^^ Men de mtte jo dra vidre til hytta dems siden de hadde vrt p en enda lengere skitur enn det som vi hadde vrt p ogs,, s nr de hadde dratt satt vi oss ned med litt suppe. Suppen var god,, snn ferdig liten pose i fra Toro eller noe,, og smakte utmerketmed lese Nemi ved siden av. Jeg liker Nemi.^^ Stripene har mange gode poeng og det er gy. P kvelden spiste vi gryterett til middag,, med noe pasta i. Og kveldens spill var et ordspill som heter Alias. Det er litt morro,, men jeg blir skikkelig stressa av det.^^ S ville jeg sove til neste dag.
Jeg vknet,, PSKEAFTEN. Det betyr ogs pskeharen,, og pskeharen har med seg pske egg!^^ Jeg ville vente med lete etter pskeegget mitt til sstra mi sto opp,, for det er jo en del av en tradisjon da,, med pskeegg pskeaften.^^ Vi lette en stund p alle mulige steder,, men fant dem ikke fr etter en stund. Mitt l bak en snn propanovn som vi har,, og Ida sitt l helt oppe p skapet.^^ Det var masse godteri i egget s pskeharen har vrt veeldig snill i r!^^
Ut p dagen s ville jeg og Ida ut p ski den dagen ogs,, s vi kledde p oss og gikk ut p tur,, aldri sur!^^ Vi gikk en stund,, over tregrensa og det gikk oppover hele veien. Men det var gy for det. Det er veldig pent rundt p fjellet ogs s det var en fin tur. Men det blste en del oppe p fjellet da,, s det ble opp med hetta og p med vanter. Vi gikk nesten opp til den frste toppen,, men det blste slik at vi bestemte oss for snu og ga tilbake igjen. Nedover tok nesten like lang tid som oppover. Snen av veldig ujavn og jeg l en del nede i snen ja. Det var ikke lett st p beina ned hele bakken.^^ Det gikk en sving eller to,, men s gikk det rett ned p trynet.^^ Men vi kom oss tilbake igjen.
Nr vi kom hjem,, satte vi oss ned med pskeegget vrt ogvann. Fy flate jeg var trst etter turen. Men vann slukker trsten.

Kvelden kom og pskeaften ringet inn. Vi har jo ikke all verdens muligheter p hytta vr,, s vi hadde kylling til middag. Men mamma hadde bakt en kjempe god ostekake,, s desserten var ikke noe klage over,, men det var ikke middagen heller alts!^^ Vo spilte Alias om kvelden n ogs,, og det var like gy stressendes som forrige dagen.^^

Neste dag gikk jeg og Ida enda en skitur,, dennne gangen kortere enn forrige gangen for det var elendig fre,, men det ble en tur.^^ Mamma hadde lagd saft til oss ne vi kom hjem og det var skikkelig luksus.^^ Vi skulle hjem samme dag,, s det ble en del pakking fr vi dro hjem 1. pskedag. P veien hjem var det en del k,, men pappa er litt kjent s han tok en lik vei bare litt lengere bort,, og der var det ingen k. S det gikk helt fint.

Jeg har lyst til skrive s mye mere om turen,, men leksene roper hyt p meg,, s det fr g. Fortsatt god pske til alle dere som vil lese,, selvom psken er slutt.^^